zondag 26 juni 2016

Logeerkamer

Hallo allemaal, eindelijk kom ik er weer aan toe om een blog te posten. 
We hebben namelijk even werk gehad van onze laatste klus, namelijk de logeerkamer annex Femke' s kamer en deze is op een aantal stylingspunten bijna klaar. Qua verven, behangen en tapijt leggen viel het wel mee, het lag hem meer aan het bed. Maar daar vertel ik zo meer over....

We hebben gekozen voor behang omdat dit op de schuine kanten niet anders kon(ja duur, maar dat was niet de bedoeling). Dit is gekocht bij de Ac***n (uit hun vorige collectie), deze heeft een mooie rustige uitstraling en structuur, was verkrijgbaar in gebroken wit én grijs. Achteraf hadden we de muur van de grijze kant eerst moeten sausen in dezelfde kleur als het behang want nu zie je de lijnen soms wit uitslaan. ((het is maar een detail, maar toch! Het stoort me niet) Evenals de verf, die uit dezelfde winkel komt, is ook gebroken wit (RAL9001). 
De vloerbedekking komt nog uit mijn vorige huurwoning. Deze heeft er maar 5 jaar ingelegen. Ik woonde alleen in een eengezins hoekwoning met 3 slaapkamers!


Hier de kleur en structuur van het behang. 

En dan het verhaal over het bed.... deze heb ik heel goedkoop op de kop kunnen tikken via MP. Het model sprak me aan, landelijk en toch strak. Maar dit grenen bed stond nog in de lak en die wilde ik er af hebben omdat ik van plan was het te logen. Als ik het volgende had geweten was ik er niet aan begonnen want ik heb 4 bussen afbijt moeten kopen om de laklaag weg te halen. De verkoper in de bouwmarkt had me geadviseerd om de afbijt te kopen waarvan je na 6 uren met een harde borstel de witte afbijt er zo afveegt....niet dus. En ik wist ook niet dat je er nogal een dikke laag op moet smeren om het er een beetje fatsoenlijk af te krabben... (inmiddels heb ik een verfbrander gekocht want we hebben nog vele projecten te gaan)



Uiteindelijk is het toch gelukt alles weg te krabben en kon het schuren beginnen om vervolgens het leukste te gaan doen...logen van het hout. Dit bleek ook weer een dingetje te zijn want ook daar had ik advies in gewonnen bij een gerenommeerde woonwinkel bij ons in de buurt. Ik legde haar voor, dat ik had gelezen dat je eigen loogbeits kon maken van azijn en staalsponsjes...jullie kennen dit wel toch?.

Maar zij vertelde dat dit waarschijnlijk wel mooi lukt op eikenhout maar dat grenen niet zo mooi uitpakt. Ze had dit fenomeen ook op een eigen grenen meubel toegepast maar helaas zonder die prachtige vergrijzing, zoals je ze op de plaatjes ziet. Het bleef erg warm en 'oranje' bij haar meubel.
Dus moest ik wat anders verzinnen want ik had vergrijzing in mijn hoofd. In de woonwinkel adviseerde ze me om matte grijze verf te verdunnen met water en dat aan te brengen op het hout. Dan zie je ook gewoon de houtstructuur terug, wat ik zelf ook zo mooi vind. 
Maar vanwege de afbijt is het hout er niet overal mooier op geworden, en moest ik meerdere lagen aanbrengen voor een egaal resultaat. En zie je dichtbij nog heel goed de structuur van het hout.

Dit is de achterkant van het bedschot als je de kamer binnenloopt.

Hier zie je het bedschot aan de binnenkant bij het hoofdeind. 
  
Tevens hebben we voordat we gingen opknappen, het lekkende oude dakraam vervangen voor een nieuwe en voorzien van een bijpassend verduisterend rolgordijn.

Ook dit nachtkastje wat van Femke was heb ik voorzien van een nieuw likje verf. Het zou naast het bed staan maar dit stond niet mooi naar mijn beleving en heb er een eigen oud tafelte neergezet. Dit wel tot mijn tevredenheid :-)
Ik zoek nu nog een mooi kastje in dezelfde kleur als het tafeltje waar de logees hun kleren in kwijt kunnen en ik het beddengoed.  

Het boeddhabeeld had Catrinus nog en de oude kandelaar heb ik bij de kringloop vandaan. Zoek alleen nog een bijpassende oude goed werkende wekker.

Ook de kroonluchter komt bij de kringloop vandaan en was koperkleurig. (had wel bij de boeddha en kandelaar gepast) Deze eerst in de gesso geverfd en daarna verschillende kleuren en lagen Le Noir&blanc van de Karwei. 


We hebben van de kamer een beetje een etnische gecreëerd vanwege de verschillende soorten souvenirs die overal zijn meegenomen van vakanties.  




Hier een foto hoe het eruit ziet als het donker is en het gordijn dicht is. 
Ben nog bezig met een oud lampje wat een nachtlamp gaat worden. Maar daar moet ook de laklaag vanaf. Ligt al even in de tuin te verweren met een laag Dasty.  Her en der moet er nog wat bij en opgehangen qua aankleding maar dat komt vanzelf. 

Al met al zijn wij heel tevreden over de logeerkamer en waarschijnlijk slapen de toekomstige logees als een blok :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten